loading...
بازاریابی شبکه ای ایرانی
iranmlm بازدید : 293 سه شنبه 20 تیر 1396 نظرات (0)

 

آشنایی با بازاریابی شبکه ای

·         من این پیراهنو خریدم خیلی خوبه تو هم بیا بخر.

·         آقا فلانی رو یادته چقدر خوش اخلاق بود؟ مغازه ش اومده نزدیک خونه هامون بیا از همون خرید کنیم.

·         فیلم .... رو دیدی؟ خیلی قشنگه حتما ببینش.

·         من با تور مسافرتی ... رفتم سفر، خیلی خدماتشون خوب بود اگه خواستی شمارشو بهت میدم.

جملات بالا برایتان آشنا نیست؟ شاید در طول روز چندین بار از دیگران این جملات را شنیده باشید، یا اینکه خودتان آنها را به کار برده باشید. همه افرادی که در اطراف ما هستند به نوعی فروشنده هستند. تمام افرادی که جملات بالا را استفاده می کنند در حال فروش چیزی به دوستشان هستند یکی پیراهن، یکی فیلم و ... همه این افراد بدون اینکه مزدی را دریافت کنند در حال فروشندگی و بازاریابی هستند و صنایعی مثل پوشاک، سینما و گردشگری سود می کنند. حال اگر این صنایع به افراد بالا مزدی را بابت این فروشنگی بپردازند این یعنی بازاریابی!

با توجه به هزینه هایی که در بین سطوح مختلف توزیع کالا مثل عمده فروشی، خرده فروشی، انبارداری و ... صرف می شود، صنایع شیوه فروش خود را به صورت بالا انجام دادند یعنی بازاریابی به وسیله مشتریان راضی. به گونه ای که مشتری کالایی را میخرید و آنرا به دوستان خود معرفی و به ازای میزان فروش کالا، کمیسیون دریافت می کرد. اما این روش مشتریان را ترغیب به بازاریابی نمی کرد، لذا شرکتها و صنایع بازاریابی را در حد زیادی گسترش دادند و روال به صورت زیر شد:

1.      یک کالا را خریداری و از آن استفاده کنید و به دوستان و فامیلهایتان پیشنهاد دهید.

2.      به ازای فروش هر مقدار محصول به دوستانتان کمیسیون دریافت می کنید.

3.      اگر دوستانتان را آموزش دهید تا آنها هم مثل شما بازاریابی کنند و به دوستان خود محصول بفروشند به خاطر آموزش از فروش آنها نیز به شما کمیسیون داده می شود.

4.      اگر مجموعه ای از افراد را رهبری کنید تا آنها هم محصول بفروشند باز هم به شما کمیسیون داده می شود، یعنی به ازای فروش افراد مجموعه شما درصد کمی از فروش آنها به شما داده می شود که در اثر زیاد بودن تعداد این افراد به میزان درآمد بالایی می رسید.

آیا این روش منطقی است؟

جواب مثبت است. شما تنها از فروش کالایی که خود استفاده کرده اید و راضی بوده اید کمیسیون می گیرید و بعد از آن به خاطر آموزش و رهبری کمیسیون می گیرید. این صنعت، صنعتی است که پدر بزرگان ما نیز به آن مشغول بوده اند اما درآمدی از آن به دست نیاورده اند.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

از جمله تمایلات روزافزون در دنیا، میل به داشتن شغل خانگیاست. مردم سراسر دنیا به تدریج به اهمیت این نکته پی می برند که صاحب کار خود و ارباب خودشان باشند.

 تصور داشتن شغلی از آن خود برای اکثر مردم ایجاد دلهره می کند، زیرا برایشان مستلزم بیرون آمدن از حاشیه امنخود و مواجهه با امور غیر قابل پیش بینی و ریسکهایی می باشد. اما به رغم همه اینها، داشتن کاری که کاملا از آن خودمان باشد، تنها راهی است که امکان تسلط به خود و شرایط را برای ما فراهم می کند و ما را از لحاظ مالی یا غیره به موفقیت حتمی می رساند. تحقیقات نشان می دهند که فقط 1درصد از جمعیت دنیا دولتمندند. از این تعداد، 74 درصد صاحب کار خودشانند.

در ایالات متحده، در هر 10ثانیه، یک شغل خانگی جدید افتتاح می شود و نزدیک به 2 میلیون آمریکایی از طریق مشاغل خانگی درآمدهای چند میلیون دلاری کسب می کنند

بهترین و آسانترین راه برای شروع یک کار خانگی ، بازاریابی شبکه ای است. امروزه کلمه بازاریابی شبکه ای برسر زبان ها افتاده و به گوش اکثر مردم دنیا خورده است. مردم چه مستقیم ویا غیر مستقیم و چه به واسطه خرید محصولات از کسانی که کارشان بازاریابی شبکه ای است با این تجارت سرو کار دارند.

بازاریابی شبکه ای صنعتی است با 50 سال قدمت 7.7 میلیون نفر در ایالات متحده به این صنعت اشتغال دارند و این صنعت هم اکنون در 125 کشور دنیا رواج دارد تا این تاریخ ظرف هریک هفته 150 هزار نفر در سراسر دنیا به شاغلان در این صنعت در حال اضافه شدن اند این رقم معادل 21400 نفر در روز است.

ینا به گفته جان کلنچ نویسنده و بازاریاب شبکه ای معروف  بزرگترین فرصت در طول تاریخ دنیا بازاریابی شبکه ای است.

بازاریابی شبکه ای یک روش توزیع محصولات و خدمات به مشتری نهایی است روشی خاص برای توزیع کالا و بازارداری آمیزه ای است از حق نمایندگی و درآمد تصاعدی  و مستلزم سرمایه اولیه اندک و ریسک بسیار ناچیزی است امروزه اینترنت با نقش چشمگیری که در دنیا ایفا می کند  مزایای تجارت الکترونیک را افزایش داده است همین امر موفقیت از طریق اینترنت را قطعی ساخته است

بسیاری از شرکت های موفق هم اکنون از اینترنت برای توزیع کالاها و خدماتشان بهره میگیرند این شرکت ها شامل کوکاکولا، ژیلت، کاگیت، پالمولیو، ام اس آی و غیره می باشد.

به نقل از اتحادیه فروش مستقیم ریز اقلام محصولاتی که از طریق بازاریابی شبکه ای به فروش می رسد به قرار زیر است:

1.      لوازم آرایشی، جواهرآلات، انواع کرم پوست و غیره 38.8 درصد.

2.      محصولات شوینده، لوازم پخت و پز، قاشق و چنگال و غیره 34.4 درصد.

3.      مکالمه راه دور، خدمات اینترنتی، آموزش فنی، هنر و غیره 10.3 درصد.

4.      لاغرکننده ها، ویتامینهای گوناگون و غیره 9.2 درصد.

5.      مسافرت، اسباب بازی و غیره 7.3 درصد.

همچنین به نقل از DSA در سال 1992 تنها شش درصد از افراد شاغل به بازاریابی شبکه ای بیش از 40 ساعت در هفته فعالیت کرده اند. از مجموع اینها، کمتر از پنجاه درصد سالانه بیش از صد میلیون تومان درآمد داشته اند. ده درصد دیگر از آنها در هر سال دویست میلیون درآمد داشته اند و به این ترتیب بازاریابی شبکه ای را به یکی از پردرآمدترین شغلهای دنیا تبدیل کرده اند.

نشریه Upline News Letter در پژوهشی راجع به مشتریان فعال در بازاریابی شبکه ای به این نتیجه رسید که بیشترین درآمدهای سالانه حاصل از بازاریابی شبکه ای به طور میانگین بین دویست و پنجاه میلیون تومان تا چند میلیارد تومان قرار دارد. مجموع تعداد این پردرآمدترین افراد، بسته به شرکت مربوطه، متفاوت بود. با این حال، یکی از مهمترین شرکتهای بین المللی فعال در بازاریابی شبکه ای رسما تایید کرد که تقریبا 400 نفر از بزرگترین رهبران آن شرکت به طور میانگین سالانه یک و نیم میلیارد تومان درآمد داشته اند.

دسیسه هرمی چیست؟

در نظر اکثر کسانی که به مفهوم بازاریابی شبکه ای آگاهی ندارند. بازاریابی شبکه ای همان دسیسه هرمی است. دلیل اصلی این استنباط غلط، ساختار هرمی شکل یک شبکه یا بازاریابی شبکه ای می باشد. با این حال، دلیل یاد شده ناموجه است، زیرا همه ساختارهای سازمانی یا مجموعه ای، هرمی شکل هستند.

آنچه هرمی بودن یک مجموعه یا سازمان را تعیین می کند، نه شکل آن، بلکه نحوه عملکرد آن است.

دکتر دین بلک در کتابش با عنوان راهنمایی آسان فهم برای موفقیت در بازارداری چند لایه ای، هرم را اینگونه تعریف می کند: از دیدگاهی هرگونه سازمان یا مجموعه ای  که کالا یا خدمات توزیع کند، در نهایت ساختاری به شکل هرم خواهد داشت؛ هرمی با لایه های متعدد که هر چه پائین تر برویم، لایه ها بزرگتر می شوند. دولت ما نیز یک ساختار هرمی چند لایه ای دارد. مدارس و کلیساهای ما نیز همین طور. همه تجارتهای موفق، چون به توزیع محصولات و خدمات می پردازند، نهایتا شکلی هرمی به خود می گیرند.

در یک دسیسه هرمی، همه یا برخی از ویژگیهای زیر به چشم می خورد:

1-      هیچ گونه محصولات یا خدمات قانونی از سوی شرکت ارائه نمی شود.

شرکتهای فعال در بازاریابی شبکه ای در دراز مدت حقوق، پورسانتها و پاداشهای مشتریان فعال را از محل سود حاصل از فروش کالاها و خدماتشان می پردازند. حال اگر پای هیچگونه فروش کالا یا خدماتی در میان نباشد آنگاه پورسانتها از مجموع پولهای شرکت کنندگان تامین می شود.

2-      کالا ها یا خدمات بسیار گرانتر از حد معمول عرضه می شوند تا پورسانتها و پاداشهای ارائه شده به شرکت کنندگان را جبران کند.

3-      مخ زنی و بازی با پول ویژگیهای بارز آن هستند؛ به این معنی که شرکت کنندگان در هرمی صرفا از قبل عضوگیری شان به درآمد می رسند. چرا که هیچ گونه فروش کالا یا خدمات وجود ندارد.

4-      برای شرکت کنندگان غیر ممکن است که به لحاظ موقعیت و درآمد از بالاسریهای خود پیشی بگیرند. اما دربازاریابی شبکه ای پائین دستی ها قادرند به لحاظ موقعیت و درآمد از بالا سریهایشان پیش بیفتند.

مزایای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای به دلیل مزایای فوق العاده ای که در مقایسه با تجارت سنتی دارد، از میزان موفقیت بسیار بالایی برخوردار است. مزایای متعدد بازاریابی شبکه ای را میتوان به قرار زیر خلاصه کرد:

1-      نیازمند سرمایه اولیه کمی است.

2-      بدون ریسک است.

3-      هیچگونه تخصص یا تجربه خاصی لازم ندارد.

4-      منبع خوبی برای کسب درآمد چندگانه است، زیرا می تواند به صورت پاره وقت انجام شود.

5-      حمایت همه جانبه سیستم با شماست.

6-      پتانسیل درآمد نامحدودی دارد.

7-      به فرد امکان کسب درآمد انفعالی میدهد. اگر فرد مجموعه موفقی بسازد، پس از آن ، مجموعه بدون حضور او به رشدش ادامه می دهد. درآمد او دائما ادامه خواهد داشت و می تواند به همسر یا فرزندانش به ارث برسد.

8-      فرصتهای مسافرتی در اختیارتان قرار می دهد.

9-      بازاریابی شبکه ای فرصتهای زیادی برای رشد و کمال فردی مهیا می کند.

10-برای کسانی که کمک به دیگران را دوست دارند. بازاریابی شبکه ای فرصتی است مطلوب تا به دیگران کمک کنند تا رویاهای خود را عملی سازند.

11-پیشبرد این تجارت لذتبخش است، زیرا تجارتی است از آن مردم. در این تجارت فرصت می یابید تا با افرادی از همه جای دنیا آشنا شوید.

12-یادگیری طراحی وب سایت، یادگیری بیشتر استفاده از کامپیوتر و اینترنت

وضعیت بازاریابی شبکه ای در ایران

هر چند که این تجارت در دنیا از سال 1959 جنبه ای رسمی و همه گیر به خود گرفت اما در ایران، این تجارت هنوز چند سالی است که جنبه رسمی و قانونی به خود گرفته است و از اقدام دولت برای چاپ کتابهای بازاریابی شبکه ای هنوز چند سالی بیشتر نمی گذرد. در برهه ای که شرکتهای هرمی وارد ایران شدند مردم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به سمت آنها می رفتند اما بعد از مدتی که آمار شکایات بالا رفت دولت شروع به فرهنگ سازی کرد تا مردم تفاوتهای بین بازاریابی شبکه ای و شرکتهای هرمی را بدانند. تا به الان حدود هفتاد عنوان کتاب چاپ شده است که در زیر تعدادی از آنها را می بینید. البته در این بین شرکتهای ایرانی زیادی نیز به این شیوه فروش روی آورند که از مهمترین و مشهورترین آنها می توان نیوشانیک، پنبه ریز، تکسو، بادران گستر و ... نام برد.

                                                                                                                                       

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
نظرسنجی
به نظر شما بازاریابی شبکه ای در ایران تا چه حد بشکل صحیح اجرا می شود.
آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 64
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 173
  • باردید دیروز : 39
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 424
  • بازدید ماه : 1,207
  • بازدید سال : 8,025
  • بازدید کلی : 208,214
  • کدهای اختصاصی

    ابزار هدایت به بالای صفحه